Alig adták át néhány hónapja máris többször részlegesen le kellett zárni a forgalom elől az M0-ás körgyűrű déli részén a Dunán átívelő Deák Ferenc nevét viselő Hárosi hídat. A kormány szerint a kivitelező osztrák cég a felelős mindezért, de nagyon sok a furcsaság az ügyben.

 

A kormány úgy tűnik megtalálta a felújított Hárosi Duna-híd műszaki problémáinak a felelősét. Az ITM államtitkára tegnapi sajtótájékoztatóján előadta, hogy a konzorciumvezető STRABAG és a hídszerkezeti munkákkal megbízott alvállalkozója, az A-Híd Zrt. nyilvánvaló módon felelőtlenül járt el, hibázott a sarutípus kiválasztásánál. Vizsgálják annak a lehetőségeit is, hogy az ilyen hanyagul, felelőtlenül eljáró cégeket miként lehetne egyszer és mindenkorra kizárni a közbeszerzésekből.

Nekem ez a történet egyelőre nagyon nem kerek. Egyrészt mert a STRABAG-csoport képviselői még nem szólaltak meg az ügyben (augusztus óta hallgatnak), másrészt viszont felettébb furcsa, hogy az osztrák multi és annak a hídépítés területén nem kis szakmai múlttal rendelkező alvállalkozója – vagyis az A-Híd Zrt. – ennyire amatőr lett volna a kivitelezés során. (A kormány vizsgálata szerint viszont igen.) A két cég egyébként az elmúlt években nagyon jól szerepelt a NER nagy építési tenderein. Néhány dolog azonban felötlött bennem. S, hogy ezek összefüggenek-e a tegnapi kormányzati sajtótájékoztatóval, az talán hamarosan – amennyiben a másik fél is megszólal – ki fog derülni. Nézzünk tehát néhány tényadatot a közelmúltból:

2020.10.21.

A BKK Zrt. közleménye szerint megbízták a Transparency International (TI) Magyarországot a Lánchíd felújítási tender monitorozásával. A tenderre egyébként a következő cégek nyújtottak be ajánlatot: A-Híd Építő Zrt., KÖZGÉP Zrt., SDD Konzorcium, Strabag Általános Építő Kft. (Az “új” Közgép jelenleg Szíjj László tulajdonában van.) A 24.hu tegnapi beszámolója szerint: Az államtitkár azt mondta, „remélhetjük, hogy a baloldal is tanul a Deák Ferenc híd esetéből”. Bízik abban, hogy Karácsony Gergely főpolgármester és a budapesti vezetés nem a Strabagra vagy az A-Híd-ra fogja bízni egy másik budapesti híd, a Lánchíd felújítását.

2020.09.18. 

Európában is csak három darab van abból a több, mint 45 méter hosszú vasútépítő szerkezetből, amelyet a V-Híd vásárolt meg – tudósított a Magyar Építők szakportál. Az elmúlt 30 évben 100 évnyi lemaradást kellett behoznia a magyar vállalatoknak a külföldiekkel szemben – mondta az “avató” ünnepségen Mészáros Lőrinc, a V-Híd Zrt. tulajdonosa. Szijjártó Péter hozzátette: a V-Híd által megvásárolt géplánccal a legbonyolultabb, legösszetettebb, eddig csak külföldi vállalatok által megvalósítható feladatokat is el tudja végezni magyar cég, mostantól nem lesznek német vagy francia vállalatok menetrendjére utalva. 2024-ig 5000 milliárd forintot fordítanak a feladatra (felkészül: Mészáros) a közúthálózat fejlesztésével együtt. (Véletlenül vagy sem, Szijjártó a magyarországi versenytársak között elfelejtette megemlíteni a két legnagyobb ausztriai céget a STRABAG-ot és a SWIETELSKY-t, a magyarok nagy metróépítőit.)

2015. 

S egy nagy port felkavart eset 2015-ből, közvetlenül azután, hogy Simicska kegyvesztett lett: Gönyű, kikötőfejlesztés: a tender nyertese egy olyan konzorcium lett, amelynek a tagjai a Mészáros és Mészáros Kft., az A-Híd Zrt. és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. voltak. Ekkoriban Mészáros Lőrinc még mankóra szorult, ezért kihagyhatatlanok voltak a szakcégek, így például a most állítólag nagyot hibázó A-Híd Zrt. is. Amelyiknek társcégét, a Hídépítő Zrt.-t Mészáros a Komáromi Duna-híd építésénél sem nélkülözhette. A kikötőfejlesztési tender azonban leginkább azért volt nevezetes, mert itt történt meg Simicska KÖZGÉP-ének a kizárása, s egyúttal három évre történő eltanácsolása a közbeszerzésektől hiszen a Közbeszerzési Döntőbizottság határozata szerint Simicskáék hamis adatokat szolgáltattak a pályázati anyagban. Aztán a jogerős bírósági döntés kimondta, hogy szó sem volt hamis adatszolgáltatásról. De akkor már a “régi” KÖZGÉP számára minden elveszett. A történések okait jól ismerjük:

1. Simicska kegyvesztett lett, így cégeinek a sorsa is megpecsételődött.

2. Helyet kellett szorítani az új csillagoknak, vagyis Mészáros Lőrinc felfuttatandó vállalkozásainak. 

Hangúlyozom, hogy a fentiekben csak a közismert tényeket vázoltam fel, ítélkezni nem fogok, de nagyon kíváncsian várom, mit fog reagálni az osztrák multi (ha egyáltalán…), s annak magyar alvállalkozója a tegnapi kormányzati bejelentésre.