Valakik az egészségünkkel, az életünkkel játszanak. (Ahogyan annak idején a 3-as metrónál is.) S az a gyanúm, hogy ezért az életveszélyes játékért a legkevésbé a buszvezető a felelős. Ő valószínűleg jelezte, de a főnökei felvilágosíthatták: nincs több busz, nincs szerelő, nincs alkatrész. Oldja meg, ahogy tudja.

2020. január 17. péntek, Budapest, Őrs vezér tere, buszvégállomás.

A 85-ös busz megállója felé sietek, de közben feltekintek a kijelző táblára, s látom, hogy csak 13:57-kor indul, tehát még vagy 8 perc lehet az indulásig. Felszállok a beérkező buszjáratra, vezetője azonban – annak ellenére, hogy még bőven van idő – nem állítja le a motort, hanem tovább járatja. Azt laikusként is érezni, hogy valami nem lehet rendben, mert mintha krákogna a motor. Átfut az agyamon, hogy talán azért nem lehet leállítani, mert nehéz lenne újraindítani. Ebben az amúgy is szmogos időszakban a légszennyezettség szempontjából is nagyon bosszantó a helyzet.

Aztán idővel elindulunk. Én csak pár megállót megyek, aztán leszállok, s a busz tovább indul. Már vagy 50 m-re lehet, amikor utána tekintek, s a látvány döbbenetes: sűrű, kormos fekete füst dől ki a busz hátsó részéből, beterítve a járművet és az egyébként elég széles Kőrösi Csoma út jelentős részét. S tudtommal ez nem egy elszigetelt eset, sokfelé ez van a városban.

Valakik az egészségünkkel, az életünkkel játszanak. (Ahogyan annak idején a 3-as metrónál is.) S az a gyanúm, hogy ezért az életveszélyes játékért a legkevésbé a buszvezető a felelős. Ő valószínűleg jelezte, de a főnökei felvilágosíthatták: nincs több busz, nincs szerelő, nincs alkatrész. Oldja meg, ahogy tudja.

S ő megoldotta.

S tudják, hogy mi ebben a történetben a legszomorúbb?

Az, hogy november eleje óta klíma vészhelyzet van kihirdetve Budapesten, s a légköri viszonyok miatt a helyzet az elmúlt napokban csak tovább romlott. Amire a BKK Zrt. láthatóan nagy ívben tesz, holott legalább ilyenkor jobban oda kellene figyelniük arra, hogy kohószökevényeket ne küldjenek ki a főváros közútjaira. Abban biztos vagyok, hogy a BKK Zrt.-nél már nagyon régóta pontosan tisztában vannak a helyzettel, de a pengeélen táncolásban nagyon jók: egy-egy busz időnként ki is gyullad, de emberéletben – közvetlenül – eddig még hála Istennek nem esett kár. Így lehet tologatni, elodázni éveken keresztül az égetően szükségszerű fejlesztéseket, s ha valami nagy baj történik, mindig „van másik”, akire mutogatni lehet: ő a felelős. Mert ezek a felelőtlen emberek abban bíznak, hogy a növekvő számú légúti- és rákos megbetegedéseket úgysem tudják visszavezetni azokra, akik a párnázott ajtók mögött mulasztanak, akik az életünkkel játszanak.

Mi viszont azért valamit tehetünk:

Ha valaki súlyosan környezetszennyező járművet észlel, próbálja meg felírni a jármű rendszámát, az észlelés időpontját, s az adatokat juttassa el a Levegő Munkacsoport e-mail címére, facebook oldalára vagy jelezze telefonon, ahonnan azonnal továbbítani fogják az adatokat az illetékesek felé.

Mert amíg nincs lakossági bejelentés, addig intézkedés sincs. Csak az (el)odázás.